Gisteren, 2 maart 2017, bezocht ik de bouwplaats van de Gold Rush. In dit artikel zet ik alle feiten over de nieuwe achtbaan van Attractiepark Slagharen op een rij. Van de laatste rit van de Thunder Loop tot en met een verslag vanaf de bouwplaats.
Gold Rush vervangt Thunder Loop
Op de plek waar nu de Gold Rush wordt gebouwd stond van 1979 tot en met 2016 de klassieke achtbaan Thunder Loop. De oorspronkelijke naam van deze door Anton Schwarzkopf gebouwde achtbaan was Looping Star. Het was de allereerste achtbaan met een looping in Nederland.
Doch de achtbaan was inmiddels behoorlijk op leeftijd en de onderhoudskosten werden alsmaar hoger. Men was op een punt gekomen dat het gunstiger was hem te vervangen door een nieuwe achtbaan. Het was de bedoeling dit in 2018 te doen, maar problemen met de kettinglift zorgden ervoor dat dit een jaar eerder gebeurde.
Op twee oktober 2016 vond de allerlaatste rit van de Thunder Loop plaats… Tenminste in Attractiepark Slagharen, want hij is inmiddels verkocht aan de zoon van de oprichter van het park Henk Bemboom junior. Deze zal hem naar alle waarschijnlijkheid weer doorverkopen zodat hij vroeg of laat weer ergens ter wereld opduikt. Meer informatie in het artikel “Thunder Loop verkocht aan Henk Bembook junior“.
De bouw van de Gold Rush begint
Twee dagen na de laatste rit begon de afbraak van de Thunder Loop en vier weken later was het terrein leeg. De volgende stap was het bouwrijp maken van de grond en op 8 december gingen de eerste heipalen voor de Gold Rush de grond in. Op 15 februari 2017 worden de eerste ondersteuningen geplaatst. Reeds de volgende dag worden daarop de eerste baandelen geplaatst.
De Gold Rush in feiten en cijfers
De Gold Rush is een zogenaamde triple-launcher. Dat wil zeggen dat hij in drie fasen wordt gelanceerd, tweemaal vooruit en eenmaal achteruit. De maximale snelheid bedraagt 95 kilometer per uur. Om deze snelheid te bereiken is een vermogen van 1.00 kilowatt nodig. Om te voorkomen dat na een lancering heel Slagharen zonder stroom komt te zitten werd voor de Gold Rush een aparte energietoevoer aangelegd.
Het hoogste punt van de baan is 33 meter en de lengte van de baan is 400 meter. Doordat een deel van de baan zowel voorwaarts als achterwaarts wordt afgelegd is de afgelegde afstand per rit 620 meter. De rit zal tussen de 50 en de 55 seconden gaan duren.
De gold Rush krijgt twee inversies, een zogenaamde slingloop en een diveloop. Het treintje kan per rit 20 personen vervoeren die in vijf rijen van vier zitten. Volgens de fabrikant, Gerstlauer Amusement Rides GmbH, bedraagt de capaciteit 800 personen per uur. Dit betekent dat elke anderhalve minuut een treintje moet vertrekken waardoor er slechts 35 tot 40 seconden over is voor het uit en instappen. Dit zal alleen onder de meest gunstige omstandigheden worden gehaald.
Om straks mee te mogen met de Gold Rush moet je minimaal 1,30 meter groot zijn. Een openingsdatum is op dit moment nog niet bekend. Op 20 maart zal de beslissing worden genomen wanneer de Gold Rush open gaat voor het publiek. Vast staat dat dit in het voorjaar zal zijn.
Gold Rush wordt snelste achtbaan met inversie in Nederland
Directeur Wouter Dekkers heeft aangegeven dat hij wil laten uitzoeken of er op de Gold Rush ook een recordclaim te leggen valt. Als voorbeeld noemde hij de snelste achtbaan met inversie in Nederland. Wanneer de Gold Rush daadwerkelijk de 95 kilometer per uur haalt dan lijkt hij dat record in elk geval over te nemen van Baron 1898 in de Efteling die dit record deelt met Express in Walibi Holland. Beide achtbanen hebben een topsnelheid van 90 kilometer per uur.
De bouwplaats van de Gold Rush
Op 2 maart 2017 was ik op een persconferentie alwaar Wouter Dekkers de plannen voor het nieuwe seizoen onthulde. Hoogtepunt was een bezoek aan de bouwplaats van de Gold Rush. Reeds bij het naderen van het park zag ik hoeveel er al stond. Toen ik hier voor het laatst was, zie artikel “Laatste rit Thunder Loop Slagharen“, stond zijn illustere voorganger nog op die plek.
Ondanks alle nostalgische gevoelens die ik ten opzichte van de Thunder loop heb was ik enthousiast toen ik zag hoeveel er al stond. Circa twee derde van de Gold Rush staat er al. Dat is snel gegaan sinds de eerste baandelen werden gemonteerd.
Tijdens de persconferentie vertelde Wouter Dekkers dat de bouw enige vertraging had opgelopen vanwege vorst in de grond. Hierdoor zal de achtbaan nog niet bij aanvang van het nieuwe seizoen in gebruik zijn.
Hoewel het weer niet mee zat en de bouwplaats een grote modderpoel was, was het fantastisch om te zien wat men hier aan het bouwen is. Ongelooflijk dat dit dezelfde plek is waar ik ruim vijf maanden geleden mijn afscheidsritje in de Thunder Loop maakte. Ik kan nu bijna niet wachten om hier mijn eerste ritje met de Gold Rush te maken.