In dit artikel vertel ik het verhaal van een nog jonge achtbaan die inmiddels alweer tot het verleden behoord. De Ring Racer op het roemruchte Duitse racecircuit de Nürburgring.

Project Nürburgring 2009

Aan het begin van de nieuwe eeuw hadden de toenmalige uitbaters van de Nürburgring grootse plannen. Onder de projectnaam Nürburgring 2009 werd na een jarenlange planning eind 2007 begonnen met de bouw van een overdekt pretpark met als hoofdattractie de snelste achtbaan ter wereld.

Ring Racer Nürburgring

Achter de tribunes werd de zogenaamde Ring Boulevard gebouwd. Langs deze boulevard vestigden zich winkels en verrees ook het overdekte pretpark. Hoewel nog niet alles af was werd de Ring Boulevard in de zomer van 2009 officieel geopend. De hoofdattractie, de 12 miljoen Euro kostende  Ring Racer, was een gelanceerde achtbaan die tussen hoofdtribune en start/finish in enkele seconden van 0 naar 217 kilometer per uur zou accelereren. Op dat moment was er geen enkele achtbaan ter wereld die die snelheid haalde.

Helaas, de Ring Racer werd geteisterd door technische problemen die niet voor de officiële opening opgelost konden worden. Deze opening was gepland tijdens de Grand Prix van Duitsland van 2009. Voor een aantal genodigden, waaronder de Duitse zevenvoudig Formule 1 kampioen Michael Schumacher, draaide de Ring Racer met sterk gereduceerde snelheid een symbolische eerste ronde.

Ritverloop Ring Racer

Het ritverloop van de Ring Racer is nogal opmerkelijk te noemen. Eigenlijk was alles gericht op de lancering en de record topsnelheid. Nadat het treintje het station in het overdekte pretpark verlaten had ging deze naar buiten. Hier maakte het traject een kleine afdaling gevolgd door een reeks bochten die met lage snelheid werden genomen. Het treintje stopte vervolgens op een recht deel, gelegen tussen circuit en tribunes.

Ring Racer Nürburgring

Hier stopt de trein en na enkele seconden gaan de startlichten aan als was het een ware Formule 1 start. Vervolgens werd de trein in een rechte lijn gelanceerd naar de topsnelheid die 217 kilometer per uur zou moeten zijn. Aan het eind van het lange rechte lanceergedeelte wordt de trein alweer afgeremd alvorens deze via enkele bochten in een toren klimt. Boven in de toren is de snelheid nog verder teruggevallen.

Er volgt nog één afdaling waarna het treintje het gebouw weer ingaat en uitrolt op een recht gedeelte. Er volgt nog één S-bocht waarna het laatste beetje snelheid eruit wordt gehaald door de eindrem alvorens het station weer wordt bereikt.

Nürburgring failliet dankzij de Ring Racer

Nog meer technische problemen zorgden ervoor dat de opening verschillende keren werd uitgesteld. Met maar liefst vier jaar vertraging wordt de Ring Racer op 31 oktober 2013 eindelijk voor het publiek geopend. De geplande topsnelheid van 217 kilometer per uur heeft men moeten terugbrengen tot 160 kilometer per uur. Deze snelheid werd bereikt in 2 seconden.

Ring Racer Nürburgring

Inmiddels had het achtbaandebacle al een zware financiële tol geëist op het tot dan toe gezonde bedrijf. Door het mislukken van het project waren de financiële problemen zo groot geworden dat op 17 juli 2012 reeds het faillissement was uitgesproken. Er werd een curator aangesteld zodat het bedrijf voorlopig operationeel kon blijven.

Onder deze zware omstandigheden was de Ring Racer open gegaan voor het publiek. Doch slechts 4 dagen na de opening wordt het onrendabele pretpark inclusief achtbaan voorlopig gesloten. Slechts 2000 passagiers mochten zich gelukkig prijzen dat zij een ritje met de Ring Racer hebben kunnen maken.

Verkoop Nürburgring

In 2014 wordt bekend gemaakt dat het bedrijf Capricorn, een toeleverancier voor de automobielindustrie, de Nürburgring voor een bedrag van 77 miljoen Euro heeft gekocht en per 1 januari 2015 officieel eigenaar zal zijn. Capricorn maakt bekend 25 miljoen Euro in het circuit te gaan investeren.

Ring Racer Nürburgring

De nieuwe filosofie is dat de Nürburgring zich moet beperken tot zijn kernactiviteiten, de auto- en motorsport. Het pretpark past niet in deze filosofie en zal daarom inclusief achtbaan worden afgebroken.

Ring Racer te koop

Op dit moment staat de Ring Racer te koop. Afgebroken is hij nog steeds niet. Dat zal men waarschijnlijk aan de toekomstige koper overlaten. Een triest einde van wat ooit de snelste achtbaan ter wereld had moeten worden.

Wil je meer lezen over het roemruchte circuit de Nürburgring? Kijk dan eens op mijn andere website en lees het uitgebreide artikel dat ik schreef over de geschiedenis van de Nürburgring, de achtbaan en het faillissement.

Abonneer ook op ons YouTube-kanaal!