Op de dag dat in Attractiepark Slagharen de Schwarzkopf klassieker Thunder Loop zijn laatste rondjes maakt wil ik het hebben over een andere klassieker van dezelfde fabrikant. Deze achtbaan is nog steeds operationeel en staat in Walibi Belgium. De oorspronkelijke naam is Sirocco maar tegenwoordig heet hij Psyké Underground.

Sirocco

“Er is een razende Sirocco gesignaleerd in pretpark Walibi…” Zo klonk het in de reclamespot in 1982. Het was de eerste achtbaan met een katapultstart op het vaste land van Europa. Eigenlijk was de knalgele achtbaan bestemd voor een Japans pretpark. Doch voor de achtbaan geleverd kon worden ging dit park failliet en fabrikant Schwarzkopf bleef er mee zitten.

Turbine Walibi Belgium

Anton Schwarzkopf bood de Shuttle Loop, zoals dit type achtbaan officieel heet, aan Walibi oprichter en toenmalig eigenaar Eddy Meeùs aan voor een bedrag van 75 miljoen Belgische Franken (€ 1.875.000). Hij garandeerde Eddy Meeùs dat hij gemakkelijk 300.000 extra bezoekers zou trekken met deze achtbaan. Zo niet dan hoefde hij slechts 45 miljoen BF te betalen. De 300.000 extra bezoekers werden net niet gehaald.

Ritverloop

Vanuit het overdekte station werd het treintje doormiddel van een vliegwiel in 3 seconden gelanceerd naar een snelheid van c.a. 80 kilometer per uur. Eénmaal in de buitenlucht wachtte een rechte looping, van hetzelfde type als de Looping Star. Na de looping ging het 42 meter omhoog.

Boven in de toren viel de trein stil om vervolgens achteruit nogmaals het parcours door de looping af te leggen. In het station wordt de trein afgeremd maar komt nog niet tot stilstand. Ook aan de andere kant van het station bevind zich een toren waarin de trein stilvalt. Vervolgens legt hij de laatste meters weer vooruit af, voor hij in het station tot stilstand komt.

Walibi Belgium Sirocco
Onder de zwarte lak van Psyké Underground kun je nog steeds de gele lak van de Sirocco zien.

Mijn eerste rit met de Sirocco

Het is zomer 1987 als ik als 19-jarige voor het eerst in Walibi, toen nog zonder Belgium, kom. Het volledige verslag van dit bezoek vind je in het artikel “Mijn eerste keer in Walibi“. De attractie waar ik het meest nieuwsgierig naar was was de Sirocco. Die achtbaan die zowel voor als achteruit reed. Van een lanceerachtbaan had ik toen nog nooit gehoord.

Enthousiast sloot ik aan in de rij. Het was een drukke dag dus ik moest een tijdje wachten. Langzaam maar zeker schoof de rij verder richting station. Vanuit de wachtrij kon je niet veel van de rit zien. Zo nu en dan hoorde je een vreemd geluid en even later zag je het treintje door de looping gaan.

Toen ik bijna vooraan was sloot de operator de ketting precies voor mij. Ik zou bij de volgende rit als eerste het station betreden en had dus vrije keus waar ik kon gaan zitten. Met het oog op de rit achteruit leek het me wel leuk om helemaal vooraan te zitten.

Eenmaal voor in het treintje zag ik buiten de looping. “Hoe willen ze dat treintje vanuit stilstand door die looping krijgen?”, vroeg ik mij af. Ik begon al theorieën te verzinnen doch veel tijd had ik daar niet voor. Nadat de operator de beugels had gesloten wachtte ik vol verwachting af…

Walibi Belgium Turbine

Opeens klonk er een claxon en vervolgens schoot het treintje weg. Ik wist niet wat  mij overkwam! Ik had nog geen rijbewijs en was niet veel meer gewend dan de acceleratie van een opgevoerde brommer. Nog amper bekomen van de schrik dook het treintje de looping in. Door de verassing van de lancering kon ik mij hiervoor niet schrap zetten waardoor ik het gevoel had dubbel in het bakje te liggen.

Toen het treintje boven stil viel had ik even een rustpunt. De rit achteruit viel eigenlijk wel mee. Even later stond ik vol adrenaline weer in het station. Ik had zojuist twee debuten gemaakt. De allereerste lancering en voor het eerst achteruit.

Ik was helemaal weg van de acceleratie en heb nadien nog vele ritjes met de Sirocco gemaakt. Daarbij probeerde ik altijd zover mogelijk voorin te gaan zitten. Doch wanneer je de rit meerdere keren hebt gemaakt ga je aan de acceleratie wennen. Van latere bezoeken herinner ik me nog dat eigenlijk alleen de eerste rit van de dag nog spannend was. Daarna was ik er weer aan gewend. Maar die allereerste rit met de Sirocco zal ik nooit meer vergeten.

De vliegwiellancering van de Sirocco

Als kind al was ik geïnteresseerd in de techniek van achtbanen. Tijdens het wachtten stond ik altijd de kettinglift en het anti-rollback systeem te bekijken. Uiteraard was deze lanceerachtbaan technisch nog veel interessanter. Al gauw stond ik te kijken bij het gigantische vliegwiel dat het treintje in beweging zetten.

Aan dit gigantische vliegwiel zat een koppeling die bij de lancering in één keer opkwam. Via een kabel en een zogenaamde sleepwagen, in het Engels pushercart of catchcar, werd het treintje in beweging gezet.

Vliegwiel Sirocco en Turbine Walibi Belgium

Tijdenlang kon ik hiernaar kijken. Het was altijd een indrukwekkend gezicht wanneer de koppeling opkwam en je het stof van de koppelingsplaten zag wegvliegen. Als ik er aan terugdenk hoor ik nog altijd dat typische geluid en ruik ik de lucht van hete koppelingsplaten weer.

Later is het lanceersysteem gemoderniseerd en gebruikt men nu een lineaire inductiemotor. Het oude lanceersysteem staat nu opgesteld in de wachtrij.

De Sirocco blijft op de kop stilhangen

Tien jaar na mijn eerste rit met de Sirocco, in 1997, vindt er een opmerkelijk incident plaats. Tijdens de lancering gaat er iets mis waardoor het treintje niet voldoende snelheid krijgt. Hierdoor kwam hij tijdens de rit vooruit niet hoog genoeg in de toren. Tijdens de rit achteruit kwam het treintje precies boven in de looping tot stilstand.

De bezoekers hingen ondersteboven met hun bovenbenen aan de heupbeugel. Met een lier probeerde het personeel het treintje weer in beweging te krijgen. Doch dit bleek niet zo makkelijk te gaan. Uiteindelijk duurde het 1 uur en veertig minuten voor de brandweer de bezoekers uit hun benarde positie had bevrijd.

Volgens velen is het vrijwel onmogelijk dat een achtbaan op de kop stilvalt. Hoewel de kans dat het gebeurd vrij klein is kan het toch. Wanneer een achtbaantreintje door een looping gaat verliest het steeds meer snelheid. Helemaal bovenin is de snelheid het laagst. Wie dan precies in het middelste wagentje zit merkt dat het sterkst en ervaart een “bijna-eruit-vallen” gevoel.

Wanneer het treintje eenmaal over het dode punt heen is gaat het weer naar beneden en maakt het weer snelheid. Het hoogste punt van de looping is dus het meest kritische moment. Wanneer het treintje onvoldoende snelheid heeft is de kans dat het precies daar stilvalt behoorlijk.

Sirocco wordt Turbine

Ik kan me nog herinneren dat ik eind jaren negentig in het voorjaar in Walibi was en de Sirocco beperkt open was. Dit vanwege de geluidsoverlast voor een nabijgelegen school waar op dat moment examens waren.

Klachten over teveel lawaai waren er al vanaf de opening in 1982. Om de omwonenden van het park tegemoet te komen werd voor seizoen 2000 de looping van de Sirocco overdekt. De achtbaan kreeg tevens een andere kleur, van knalgeel naar donkergroen, en een andere naam. Voortaan heette hij de Turbine. Deze naam paste beter bij het nieuwe industriële thema dat dit gebied had gekregen.

Wa;ibi Belgium Turbine

Hoewel het geluid flink gereduceerd was bleven er klachten komen. Tevens wordt de achtbaan geplaagd door technische problemen met het lanceersysteem. Dit leidde ertoe dat de Turbine eind 2008 wordt gesloten. Het station is in 2009 nog gebruikt als spookhuis tijdens Halloween.

Wat volgt is een aantal onzekere jaren waarin de oude Sirocco/Turbine langzaam staat weg te roesten. Ook voor het park zelf zijn het turbulente jaren waarin het van eigenaar verwisselt (Zie ook het artikel “Geschiedenis Walibi Belgium“). De nieuwe eigenaar twijfelde of de Schwarzkopf klassieker moest worden afgebroken en vervangen, dan wel moest worden opgeknapt.

Wa;ibi Belgium Turbine
De onzekere periode van 2008 tot 2011 waarin de Turbine stond weg te roesten.

Psyké Underground

Op 18 april 2011 werd bekend gemaakt dat de Sirocco/Turbine zou worden heropend. Om de geluidsoverlast verder te beperken zou deze helemaal overdekt worden en een nieuw thema en nieuwe naam krijgen. De heropening stond gepland voor 2012.

De geplande opening in 2012 werd niet gehaald en verplaatst naar 2013. De bedoeling was dat hij aan het begin van het seizoen open zou gaan doch ook dit werd meerdere malen uitgesteld. Uiteindelijk zou de achtbaan op 13 juli 2013 open gaan voor het publiek onder de naam Psyké Underground.

Psyké Underground Walibi Belgium

Niet alleen verloopt de hele rit nu in het donker, ook het treintje en het lanceersysteem zijn vervangen. Voortaan rijdt de trein langzaam het station uit om net daarbuiten doormiddel van een lineaire inductiemotor te worden versneld richting looping. Ook worden er enkele speciale effecten aan de rit toegevoegd.

Andere Schwarzkopf Shuttle Loops

Op dit moment zijn er van dit type Shuttle Loop nog vier operationeel. Psyké Underground is daarvan als enige overdekt en voorzien van een nieuw lanceersysteem. De anderen staan in Japan, Mexico en de Verenigde Staten.

In 2012 was ik op vakantie in het Zuidwesten van de Verenigde Staten en bezocht het pretpark Knott’s Berry Farm in Los Angeles. Dit is een van de parken waar nog een Shuttle Loop staat. Dat deze nog het originele lanceersysteem heeft maakte het helemaal mooi. Ik verheugde me echt op het ouderwetse “Sirocco gevoel”.

Knott's Berry Farm - Montezooma's Revenge

Maar helaas, aangekomen bij Montezooma’s Revenge, zoals de Shuttle Loop hier heet, bleek deze die dag te zijn gesloten. Nadat ik een aantal foto’s van de achtbaan had gemaakt kwam er net een personeelslid aanlopen.

Ik vroeg waarom hij gesloten was. Ze antwoordde dat dit vanwege onderhoud was. Vervolgens vroeg ik of er soms problemen waren met het lanceersysteem en vertelde over de Sirocco in België. Nee er waren nooit problemen met het lanceersysteem, zei ze. Er moest alleen maar wat schilderwerk verricht worden.

Knott's Berry Farm - Montezooma's Revenge

Dat wordt dus nog een keer naar Knott’s Berry Farm gaan voor een rit met een originele Schwarzkopf Shuttle Loop. En dan maar hopen dat hij dan wel open is. In elk geval moest ik voor dat moment nog een jaar wachtten voordat de Sirocco werd heropend.

UPDATE: Het lijkt erop dat ik geen rit meer zal maken met Montezooma’s Revenge. Er zijn plannen ook deze achtbaan af te breken om plaats te maken voor nieuwe attracties. Zie artikel “Verdwijnt Montezooma’s Revenge uit Knott’s Berry Farm?“.

Leave a Reply

Your email address will not be published.