Het zal niemand ontgaan zijn dat in de Efteling momenteel hard wordt gewerkt aan een nieuwe attractie genaamd, Symbolica: Paleis der Fantasie. Het betreft hier een darkride die ter ere van het 65-jarig bestaan van het park wordt geopend.

Symbolica Efteling

De bouw van Symbolica

De voorbereidingen voor Symbolica begonnen reeds in 2010 onder de projectnaam Hartenhof. Het was de bedoeling dat deze in 2012 open zou gaan ter ere van het 60-jarig jubileum van de Efteling. Doch het project werd verschillende malen uitgesteld. De reden daarvoor is nooit bekend gemaakt, doch volgens geruchten zouden er problemen zijn met het transportsysteem.

In plaats van Hartenhof werd voor de zestigste verjaardag de fonteinenshow Aquanura geopend. Vervolgens richtte men zich op de bouw van een nieuwe achtbaan, Baron 1898, die in 2015 opende. Na de zeer lange voorbereidingsfase werd in 2016 dan toch begonnen met de daadwerkelijke bouw van de nieuwe darkride. Ook werd de definitieve naam bekend gemaakt, Symbolica: Paleis der Fantasie.

De verhaallijn van Symbolica

Symbolica: Paleis der Fantasie draait rondom de figuur Pardoes de Tovernar, die al sinds 1989 de mascotte van de Efteling is. Pardoes werd bedacht door wijlen Hennie Knoet, voormalig ontwerper en vormgever bij de Efteling. Reeds in de jaren negentig kwam hij met het idee om een darkride rond dit karakter te bouwen.

Zoals de naam al doet vermoeden is Symbolica: Paleis der Fantasie gethematiseerd als een paleis. In het verhaal van de attractie gaan de bezoekers op audiëntie bij de koning. Doch Tovernar Pardoes stuurt een en ander in de war waardoor het een verrassende rit wordt.

De bezoekers komen in delen van het paleis waar ze eigenlijk niet mogen komen. Tijdens de tocht door geheime gangen en Koninklijke vertrekken vallen ze van de ene verbazing in de andere. Dit alles onder door Rene Merkelbach gecomponeerde muziek.

De bezoeker kan kiezen uit drie verschillende routes door het paleis. Dat maakt de herhalingsfactor uiteraard zeer hoog.

Zie ook:De geschiedenis van de Efteling“.

Paleistuin op het dak

Een bijzonder detail aan het gebouw is het gethematiseerde dak. Opdat de passagiers van de pagode niet tegen een blikken dak aan hoeven kijken wordt het dak van Symbolica gethematiseerd als paleistuin. Bovendien zijn in deze paleistuin ook nog eens 800 zonnepanelen verwerkt om duurzame energie op te wekken.

Symbolica Efteling

Fantasievaarders

Het transportsysteem van Symbolica wordt verzorgd door de Nederlandse fabrikant ETF Ride Systems. De voertuigen gaan Fantasievaarders heten en in tegenstelling tot traditionele darkrides is dit een zogenaamd trackless systeem.

Dat houdt in dat de wagentjes niet aan een rails vastzitten maar zelfstandig door het paleis rijden. Dit alles computergestuurd en gevoed door accu’s die na een bepaald aantal ritten moeten worden opgeladen. Een vergelijkbaar systeem vind je in de darkride Challenge of Tutankhamon in Walibi Belgium.

In totaal zullen er 34 Fantasievaarders rondrijden. Twee daarvan zijn geschikt voor gehandicapten, waarvoor tevens een apart station zal worden gebouwd. Hierdoor kunnen zij op hun gemak in- en uitstappen en wordt de reguliere wachtrij niet vertraagd.

Fantasievaarder Symbolica Efteling

Onderweg zullen de wagentjes hun eigen weg gaan en elkaar inhalen, roteren, versnellen, vertragen en voor- en achterwaarts bewegen. Aan het eind van de rit rijden ze dan weer netjes achterelkaar aan het station in. Symbolica zal naar verwachting in de zomer van 2017 open gaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.