In dit artikel vertel ik over mijn allereerste bezoek aan het pretpark Fort Fun. In dit park in het Duitse Hochsauerland rijdt een Amerikaanse stoomlocomotief uit 1865, genaamd de Santa Fé Express. Deze trein is al heel wat keren overvallen…

Fort Fun Santa Fé Express

Eerste bezoek aan Fort Fun

Het was in de zomer van 1989 dat ik, nog niet zo lang in het bezit van mijn rijbewijs, met de auto naar Fort Fun ging. Dat ik van het pretpark Fort Fun had gehoord was puur toeval. Bij een bezoek aan Avonturenpark Hellendoorn zag ik bij de uitgang folders liggen van dit park. Beide pretparken maakten destijds reclame voor elkaar. Omdat het Wild West thema van het park mij wel aansprak besloot ik hier in de zomervakantie eens een kijkje te nemen.

Fort Fun Funny der Fuchs
Funny de Vos begroette bij de ingang de bezoekers: “Hallo Freunde. Schön dass Sie gekommen sind”.

Na een rit van 400 kilometer kwam ik aan in het plaatsje Wasserfall. Het was voor het eerst dat ik zelf in het buitenland reed en in de bergen was, hetgeen een indrukwekkende ervaring was. Ik vond het rijden in de bergen zo leuk dat ik elke avond voor de aardigheid een eind ging rijden door het landschap van Hochsauerland.

De volgende dag bezocht ik voor het eerst Fort Fun. Een eenvoudig park dat het vooral moest hebben van het bergachtige landschap. Er stonden twee achtbanen, een kinderachtbaan zoals er toen ook nog een in Ponypark Slagharen stond, en een kurkentrekkerachtbaan genaamd de Wirbelwind. Dit was precies dezelfde achtbaan als de Wervelwind (NB: Wirbelwind is Duits voor Wervelwind) in Bobbejaanland waarmee ik zeven jaar eerder voor het eerst over de kop was gegaan.

Fort Fun Wirbelwind

Wild West Show

Maar mijn favoriete attractie was de Amerikaanse stoomtrein Santa Fé Express die door, eigenlijk meer langs, het park reed. Om het halve uur deed hij zijn ritje en telkens kwam er vlak voor vertrek een Sheriff met een gele kist, met daarop de tekst “Lohngelder Fort Fun”, opdagen. Hij nam plaats op een gereserveerde bank in de trein waarna de rit begon.

Het parcours bestond uit een relatief lange spoorlijn die in beide richtingen werd bereden. Aan de uiteinden was een keerlus. Aan een van deze keerlussen bevond zich het station. Vlak na vertrek reed de trein over een brug van waar je een schitterend uitzicht over het lager gelegen deel van het park had.

Fort Fun spoorbrug
De spoorbrug gezien vanuit het reuzenrad in 1994.

Ongeveer halverwege de rit, aan het begin van de andere keerlus, stopte de Santa Fé Express omdat er iemand vlak naast het spoor lag. De Sheriff ging kijken waarna hij door een bandiet werd overvallen.

Ook degene op de grond bleek ineens springlevend en samen ontdeden zij de Sheriff van de kist met geld. Na een wat knullig gevecht won de Sheriff en stapte met kist en al weer in de trein. Nadat de Santa Fé Express bijna door de keerlus was passeerde hij nogmaals de overvalplaats. Hier stonden de acteurs dan naar de trein te zwaaien.

Het team van acteurs bestond uit twee jongens en een volwassen man. Soms wisselden de acteurs ook van rol en speelde een ander de Sheriff. De beste Sheriff was de volwassen man. Hij maakte er op het station al een mooie show van.

Fort Fun Wild West Show

Sinds seizoen 1990 zijn deze acteurs vervangen door professionele stuntlui, Sheriff Fuzzy en zijn team, die een veel betere show opvoerden. Toch had deze knullige overval die elke ronde plaatsvond zo zijn charme.

De plaats waar de overval plaatsvond was in 1989 nog vrij kaal. In de loop der jaren heeft men er coulissen geplaatst en op laatst stond er een klein wild west stadje. In 2015 brandden deze coulissen af. De Wild West Show vond toen tijdelijk plaats in de saloon. Enkele maanden later waren de coulissen weer opgebouwd.

Santa Fé Express

Terug naar de stoomtrein. Deze werd in 1865 door de firma Crown Metal in Wyana in Amerika gebouwd. Na ruim een eeuw in Amerika te hebben rondgereden ging zij per schip naar de andere kant van de Atlantische Oceaan en kwam in Bremerhaven aan in Duitsland. Daarvandaan ging het met een speciaal transport naar Sauerland.

Fort Fun Santa Fé Express

Sinds 1979 rijdt zij haar rondjes door Fort Fun. Eerst als Westerneisenbahn, later omgedoopt tot het meer exotische Santa Fé Express. In 2011 heeft de toen 146 jaar oude stoomlocomotief een revisie ondergaan.

Oorspronkelijk werd de loc op hout gestookt doch vanwege het brandgevaar in de Sauerlandse bossen moest men hem ombouwen op gas. In de tender zie je dan ook een grote gastank liggen die bedekt is met houtblokken.

NB: Bij mijn meest recente bezoek aan Fort Fun in 2016 waren deze houtblokken verdwenen.

Fort Fun Santa Fé Express

Als liefhebber van alles dat rijdt stond ik regelmatig bij deze locomotief te kijken en er foto’s van te maken. Dit was de machinist ook opgevallen. Toen ik weer stond te kijken en de trein op punt van vertrekken stond nodigde hij me uit om in de locomotief plaats te nemen. “Kom maar op de loc, je staat er al de hele dag bij te kijken” zei hij. Dat liet ik mij uiteraard geen tweede keer zeggen.

Toen ik ’s avonds op de camping in de kantine, tevens de enige horecagelegenheid in de omgeving, was kwamen opeens de acteurs en de muziekanten uit Fort Fun langs. Het werd een gezellige avond met veel bier.

Sheriff Fuzzy

Later ben ik nog verschillende keren in Fort Fun geweest. Zoals reeds gezegd zijn de acteurs later vervangen door Sheriff Fuzzy en zijn team. Deze speelde zijn rol uitstekend en met veel humor. Tijdens de rit vermaakte hij de mensen met enkele platte grappen. “Sind noch alle da?” riep hij als we over de brug gingen. Er waren dan altijd wel een paar die “Jaaa!” riepen. Waarop Fuzzy terug riep: “Aber nicht mehr lange!”.

De nieuwe show was veel uitvoeriger en op gezette tijden. Tussendoor reed de Santa Fé Express gewone rondjes.

De verdwenen spoorbrug van Fort Fun

Toen ik in 2010 Fort Fun na lange tijd weer eens bezocht was ik onaangenaam verrast door het feit dat de spoorbrug weg was. Daarmee was ook een keerlus onderbroken. Aanvankelijk dacht ik nog dat men het parcours had gewijzigd.

Doch de trein moest nu na elke rit het hele parcours nog eens achteruit terugrijden. Via de keerlus die nog wel in tact is komt hij ook achteruit weer terug zodat hij bij de volgende rit met passagier weer vooruit rijdt. Hierdoor rijdt de Santa Fé Express alleen nog maar voor de Wild West Show.

Fort Fun afgebroken spoorbrug

Ik besloot een praatje te maken met de machinist, die mij niet meer van vroeger kon. Deze vertelde dat deze situatie al enkele jaren zo was. De brug bleek in slechte staat en was niet meer veilig en is daarom afgebroken. Ook hij vond het maar een vreemde situatie, en verspilling van energie, dat hij na elke rit een hele ronde achteruit moest rijden.

Ik vertelde hem dat ik juist die brug het meest markante punt van Fort Fun vond. Niet alleen vanuit de trein maar ook wanneer je er onderdoor liep en de trein net voorbij zag komen. Hij bevestigde dat hij dit vaker van mensen hoorde. Nadat we nog wat over de techniek hadden gesproken moest hij vertrekken voor zijn Rückwärtsfahrt, waarbij ik dit keer helaas niet mee mocht.

Fort Fun afgebroken spoorbrug

Nog steeds heeft de Santa Fé Express geen nieuwe brug. Wel heeft de huidige eigenaar van het park aangegeven binnen enkele jaren weer een compleet parcours te willen hebben. Doch toen ik tijdens mijn meest recente bezoek in 2016 weer met de machinist sprak zei hij dat hij de hoop inmiddels had opgegeven.

Zie ook: Fort Fun Abenteuerland in Duitsland >>

Leave a Reply

Your email address will not be published.