Vandaag is de sloop van de Python begonnen. De legendarische achtbaan in de Efteling zal worden vervangen door een replica. Van de oude Python blijven de lifthill en het station in gebruik. Ook de laatst gebruikte treinstellen worden na een revisie hergebruikt op de nieuwe Python, welke op 31 maart zal open gaan voor het publiek.
Sloop Python van start
Met een eerste knip in de baan ging de ontmanteling van de bijna 37-jarige achtbaan van start. Het 350.000 kilo wegende staal van de achtbaan wordt in ruim twee weken tijd op hoogte in stukken gesneden met snijbranders. Vervolgens worden de baandelen met een grote hydraulische tang in stukken van ca. 3.000 kilo geknipt, die worden afgevoerd en omgesmolten.
Uit de kolommen waar de oude baan op rust worden de moeren bewaard. Hiervan zal een bijzonder Python-aandenken worden gemaakt. Dit aandenken zal vanaf eind maart in een beperkte oplage te koop zijn in de Efteling.
Vaarwel oude Python
De Python opende in op 13 april 1981. Mijn zijn vier inversies, twee loopings en twee kurkentrekkers, was het de eerste achtbaan in Nederland waarin je meerdere malen over de kop ging. Twee jaar daarvoor opende de allereerste achtbaan met één inversie, de Looping Star in Ponypark Slagharen.
De achtbaan was gebouwd door de firma Vekoma uit Vlodrop als model MK-1200. Van dit type werd ook een “uitgerekte” variant gebouwd welke o.a. in het Duitse Heide-Park te vinden is onder de naam Big Loop.
Door de jaren heen zijn de treinstellen enkele malen vervangen. Doordat de achtbaan al flink op leeftijd was besloot de Efteling vrijwel de gehele baan te voorzien van nieuwe baandelen. De ritbeleving zal echter exact hetzelfde zijn. Meer over de geschiedenis van deze legendarische achtbaan in dit artikel.