Vandaag werd in de Efteling de nieuwe Python geopend door Roodkapje. In slechts 12 weken tijd is de 37 jaar oude Efteling-achtbaan bijna compleet afgebroken en weer opnieuw opgebouwd en is de 4,5 miljoen kostende renovatie gerealiseerd. De nieuwe Python ziet er als vanouds uit want de loopings, dubbele kurkentrekker en helix zijn allemaal weer teruggebracht. De baan is wel geoptimaliseerd naar moderne maatstaven en modellen waardoor de rit soepeler én sneller verloopt.

Opening nieuwe Python Efteling

Baanverloop nieuwe Python

Hoewel het baanverloop van de nieuwe Python nog hetzelfde is als dat van de oude zijn er toch enkele kleine aanpassingen. De bochten zijn vloeiender gemaakt waardoor het de treintjes soepeler door de bekende loopings, dubbele kurkentrekker en helix razen. De vernieuwde Python is geoptimaliseerd naar moderne maatstaven en de wetenschap dat de Efteling, in tegenstelling tot 37 jaar geleden, iedere dag geopend is. De bekende Efteling-achtbaan kan daardoor weer vele jaren mee.

“We bouwen heel graag voor de eeuwigheid in de Efteling en de Python is echt niet meer weg te denken. Vele gasten hebben bijzondere herinneringen aan de Python en wij willen dat de komende generaties op dezelfde manier kunnen terugkijken op hun ritten in de Python. Fantastisch om weer te zien hoe de eerste kinderen bij de ingang kijken of ze lang genoeg zijn. En daarna het plezier op hun gezichten na het ritje in de vernieuwde Python”, aldus Fons Jurgens, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Efteling.

Oude en nieuwe Python

De oude Python werd geopend in 1981 en was de eerste achtbaan met meerdere inversies in Nederland (NB: De eerste achtbaan in Nederland met een inversie was de Looping Star in Slagharen). Het was niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland.

Na 37 jaar was het tijd voor een grote opknapbeurt voor de achtbaanklassieker. Nadat de oude Python op 8 januari 2018 een officiële afscheidsrit maakte begon drie dagen later de sloop. Vrijwel de gehele baan werd afgebroken en in stukken geknipt. Alleen het stationsgebouw, de lifthill en de eerste afdaling bleven staan.

Vanaf het snelste punt, net voor de dubbele looping begint, werd begonnen met het opbouwen van de nieuwe Python. Na de nodige testritten was vandaag het grote moment daar dat de Python weer open ging. Na een officiële openingsceremonie kon het publiek genieten van een ritje in de nieuwe Python.

Reageer op dit bericht

Abonneer ook op ons YouTube-kanaal!