Onlangs heropende Attractiepark Slagharen de uit 1978 stammende monorail met een nieuw nostalgisch thema. Tijdens de rit word je nu meegenomen door de geschiedenis van het park. Helaas heeft het team niet goed historisch onderzoek gedaan en klopt de tijdlijn niet…

Pioneer Express 63

Laat ik positief beginnen. De opgeknapte monorailtrein ziet er aan de buitenkant fantastisch uit! Deze is nu opgeschilderd in de stijl van een stoomtrein uit het wilde westen.

Ook het idee van een rit door de geschiedenis van het park is leuk. Toen ik hiervan kennis nam was ik – als Slagharennostalgicus – hier zeer enthousiast over. Maar helaas is bij de uitvoering maar half werk geleverd.

Feitelijk gezien zijn er maar drie dingen aangepast aan de monorail: De trein zelf is opgeknapt en ziet er zoals gezegd nu zeer gelikt uit aan de buitenkant. In de doorgang door de bovenverdieping van het restaurant zijn de kaartende cowboys vervangen door het kantoor van de heer Bemboom sr.

Deze passage ziet er ook zeer goed uit, alleen rijdt de monorail er te snel doorheen zodat je geen tijd hebt alle details goed te bekijken.

Als laatste zijn de tunnels door de gebouwen van Main Street opnieuw ingericht. In de tweede tunnel hebben jaren lang verpauperde animatronics gestaan. Dit is in het verleden reeds meermaals door mij bekritiseerd. Dat dit nu is aangepakt is een goede zaak. Doch hier zit ook mijn grootste ergernis…

Pioneer Express 63

De rit door de tunnels

Tijdens de passage door de tunnels begint de nostalgische reis door de geschiedenis van Attractiepark Slagharen pas echt. Hier hangen allemaal groot afgedrukte foto’s uit het rijke verleden van het park. Daarbij staan jaartallen en de attractie die dat jaar zou zijn geopend…

Tijdens de rit door de tunnels hoor je de stem uit de oude Polygoonjournaals vertellen over het park.

Het idee is simpel maar goed. Doch achter de foto’s zie je een kale constructie en buitenwand van de tunnels. Hier hadden ze wel even een doek voor kunnen spannen, zodat het er net wat mooier uitziet. Jammer dat men in Slagharen geen oog heeft voor dit soort details.

Monorail 1970?

Mijn grote ergernis kwam toen we aankwamen bij een foto van de huidige monorail voor de Looping Star. Daarbij stond het jaartal 1970 met als nieuwe attractie ‘monorail’.

Attractiepark Slagharen blundert met historische kennis

Nu opende in 1970 inderdaad een monorail, maar niet die nog steeds rijdt! De huidige monorail opende namelijk in 1978.

In 1970 opende een kleine monorail die een kort rondje om de speeltuin maakte. In de trein, met typische schuifdeuren, ging geen operator mee. Deze drukte in het station op een knop waarna het treintje met passagiers zijn rondje maakte.

Eenmaal had ik als kind het geluk dat ik helemaal voorin kon zitten en me operator kon voelen. Inderdaad, ik weet dit allemaal omdat ik er zelf bij was! Sinds 1975 bezoek ik Attractiepark Slagharen, dat toen nog Shetland Ponypark Slagharen heette.

Kleine monorail Slagharen jaren 70

Toen in 1978 er een grote monorail bij kwam met twee stations heette de oude monorail ‘kleine monorail’. Tot halverwege de jaren tachtig had Slagharen twee monorails. Na de sluiting werd het station van de kleine monorail eerst gebruikt als kindertheater en later als ruimte voor de bagagekluizen.

Begin 2018 werd het oude monorailstation afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe ingang. Daarmee had het station de monorail drie decennia overleefd.

NB: Op een foto die aan 1966 is gekoppeld is het spoor van de kleine monorail alsmede het stationsgebouw te zien!

Attractiepark Slagharen blundert met historische kennis

Apollo 14 en Apollozweef 1979?

Even verderop is een foto te zien waarop de Apollo 14 en de Apollozweef gebroederlijk naast elkaar staan op de plek waar nu de paardencarrousel staat. Deze worden beide genoemd en aan het jaar 1979 gekoppeld.

Doch beide Apollo’s arriveerden niet tegelijkertijd in Slagharen. De Apollo 14 opende in 1976 en de Apollozweef in 1979. Tegenwoordig staat alleen laatstgenoemde nog in het park, op de plek waar vroeger het openluchtzwembad was.

Attractiepark Slagharen blundert met historische kennis

Traumboot 1980?

De grootste blunder na de monorail vind ik het jaartal 1980 bij de Traumboot, later hernoemd naar Flying Cloud. Deze kwam namelijk pas in 1984 naar Slagharen en niet in 1980.

In 1980 opende het schommelschip op de plek waar zich nu de grote spiraalvormige glijbanen van Aqua Mexicana bevinden. Dit schommelschip is vaker met de Traumboot verward. Op Wikipedia werden beide attracties ook door elkaar gehaald. Uiteindelijk heeft ondergetekende het aangepast.

Attractiepark Slagharen blundert met historische kennis

Ik kan me mijn eerste ritje met het schommelschip in 1980 nog goed herinneren. Enthousiast door het uiterlijk van deze attractie nam ik plaats, zonder eerst te hebben gekeken wat deze precies ging doen.

Een jaar eerder was de Looping Star geopend, waar ik nog niet in durfde. Over de kop was toen nog een stap te ver voor mij. Toen het schip begon te schommelen was ik even bang dat deze ook over de kop zou gaan. Doch tot mijn opluchting gebeurde dat niet.

Vier jaar later had ik geen problemen meer met over de kop gaan en heb toen vele ritjes gemaakt in het schip dat wel over de kop ging. Op een van die ritjes verloor een meisje haar geld toen het op de kop stil bleef hangen. Na de rit heb ik haar nog geholpen met het oprapen van de Guldens.

Geen storytelling

Wat ik ook een gemis vind aan de Pioneer Express 63 is dat er geen verhaal wordt verteld tijdens de rit. Het had een mooie totaalbeleving kunnen zijn.

Tijdens de rit had een stem kunnen vertellen over de geschiedenis van het park. Bij de Gold Rush had het kunnen verwijzen naar de iconische Looping Star die hier ooit stond. Het had de beleving zo anders gemaakt.

Je grootste fans zijn je grootste critici

Tot zover mijn kritische artikel over de Pioneer Express 63. Als nostalgicus spreekt het nieuwe nostalgische thema van de monorail mij enorm aan. Doch Attractiepark Slagharen heeft hier maar half werk geleverd.

Het had een prachtige rit door de geschiedenis van Attractiepark Slagharen kunnen zijn. In plaats daarvan is het niet meer dan de drie relatief kleine aanpassingen die ik in het begin van dit artikel noemde.

Grootste misser is zondermeer de niet kloppende tijdlijn.

Volgens het eigen persbericht heeft het rijke archief het team geïnspireerd, met een restyle van de monorail, historische route door de tunnels en Pioneer Express 63 als resultaat.

Helaas heeft dit team haar huiswerk niet goed gedaan en de verkeerde jaartallen aan de verkeerde attracties gekoppeld. Ze hadden er beter aan gedaan mij uit te nodigen voor het team, of simpelweg even deze website te raadplegen.

Ondanks deze gemiste kans houd ik nog steeds van Attractiepark Slagharen en maak ik nog steeds met veel plezier een ritje met de monorail die ik als kind zag verschijnen. In 1978 welteverstaan!

Lees ook het artikel ‘Attractiepark Slagharen past foute jaartallen bij monorail aan. Maar is het nu goed?‘.

Kun jij niet wachten om een ritje te maken met de ‘Pioneer Express 63’ en met eigen ogen het geblunder te aanschouwen? Boek dan hier een vakantie of tickets voor Attractie- & Vakantiepark Slagharen!

Accommodaties SlagharenBoek nu je vakantie in Attractie- & Vakantiepark Slagharen

Leave a Reply

Your email address will not be published.