Donderdag 24 november bezocht ik de Winter Efteling. Het was alweer bijna twee jaar geleden dat ik daar voor het laatst was. Destijds was men druk bezig met het bouwen van de nieuwe achtbaan Baron 1898. Uiteraard verheugde ik mij erop hier een ritje mee te gaan maken.

Efteling - Vogelrok tijdens Winter Efteling

Om klokslag 11 uur was ik bij de ingang van het park dat precies op dat moment open ging. Mijn kaartje had ik reeds online besteld zodat ik de kassa’s voorbij kon lopen. Eenmaal in het park bracht ik mijn rugzak naar de garderobe. Op dit punt moet de Efteling toch echt eens moderniseren en ruimtes met kluisjes plaatsen.

Attracties filmen in de Efteling

Sinds kort ben ik in het bezit van een Gopro met harnas om onride video’s te maken. In de Efteling wilde ik heel graag een onride maken van Baron 1898 en de Python. Er is echter één probleem, de Efteling voert sinds 2015 een zeer streng filmbeleid en verbied het filmen op bepaalde attracties, zelfs met een Gopro met harnas.

Ik had echter ook een groot voordeel en dat was dat het koud is om deze tijd van het jaar. Niemand kijkt dus raar op dat je een jas aanhebt en onder een jas kun je mooi een Gopro met harnas verbergen…

Overigens ben ik van mening dat men nogal aan het doorschieten is met de filmverboden. Dat je niet met een losse camera in een wilde achtbaan mag filmen begrijp ik. Maar dat ze ook moeilijk doen in darkrides, zoals onlangs nog in Phantasialand, of zelfs het filmen met Gopro in harnas verbieden vind ik onzin.

Baron 1898

Als eerste ging ik naar de Baron 1898. In de wachtrij kreeg je een bonnetje met het nummer van de rij in je hand gedrukt. Ik had rij twee. Ik wilde eigenlijk nog vragen of een bonnetje voor de eerste rij kon krijgen, doch wij werden op dat moment geacht verder te lopen naar de preshow. En ik wilde ook niet de degene zijn die de wachtrij ophoudt.

Efteling - Baron 1898 in aanbouw in 2014
Foto uit 2014 waar Baron 1898 nog in aanbouw was.

In de preshow hoor je de stem van Baron Gustave Hooghmoed, ingesproken door acteur Paul van Gorcum die in de kinderserie Bassie en Adriaan de rol van de Baron vertolkte. Hij heet iedereen welkom in de Rijksmijn Baron 1898, en daar zit hem een klein punt van ergernis.

Een rijksmijn is namelijk een mijn die eigendom is van de staat, oftewel het rijk. En in de verhaallijn bij de attractie gaat het juist om een particuliere mijn, eigendom van Baron Gustave Hooghmoed. Hier hebben de vormgevers van de Efteling blijkbaar niet goed nagedacht.

Ook heeft hij het over “afdalen in de rijksschacht”. Beste Efteling, wat is een rijksschacht? Een mijnschacht bestaat wel, maar een rijksschacht… Als de mijn al van het rijk is dan is de schacht dat uiteraard ook 😉

Filmen in Baron 1898

Vervolgens kom je bij de tweede preshow alwaar een animatronic van Baron Gustave Hooghmoed je persoonlijk instructies geeft. Ik zie dat ik weldra in de achtbaan plaats zal nemen en start de camera vast. Op dat moment zie ik dat in deze ruimte ook een medewerker van Efteling staat die de bezoekers de juiste rij wijst. Gelukkig zag hij niet wat ik deed.

Zoals gezegd was mij de tweede rij toegewezen en om een zo goed mogelijk zicht te hebben neem ik plaats op een zitting aan de zijkant. Het zicht vooruit valt me alles mee. De rijen zitten zover uit elkaar dat ook de ook de passagiers die niet vooraan zitten een prima uitzicht hebben.

Efteling - Baron 1898

Voor de kettinglift komt eerst nog een derde preshow waarin de Witte Wieven nog eens waarschuwen vooral niet verder te gaan. Doch er is geen weg meer terug en even later rijdt het treintje de liftheuvel op.

Op deze liftheuvel bevindt zich een camera en dus wacht ik nog even met het openen van de jas. Precies op het moment dat we de camera passeren open ik de rits en doe de jas opzij zodat ik de rit kan filmen. Tijdens de rit houdt ik de jas open zodat deze niet voor de lens schiet.

Echter toen ik ‘s avonds thuis de beelden bekeek bleek mijn hand wel erg prominent in beeld te zijn. Dat werd dus bijsnijden.

Ritverloop Baron 1898

De rit zelf is kort maar krachtig. Hoogtepunt is de eerste afdaling die erg leuk is gethematiseerd. Voor je afdaalt blijft het treintje enkele seconden stilstaan terwijl je half naar voren hangt. In de diepte zie je de mijnschacht gehuld in nevel.

Voor sommigen is de spanning blijkbaar zo hoog dat ze tijdens het stilstaan al beginnen te gillen. Dan volgt een heerlijke afdaling waarbij je door de nevel niet ziet waar je naartoe gaat. Vervolgens is het eigenlijk uitlopen via een zogenaamde Immelman, een halve looping die overgaat in een halve kurkentrekker. Vervolgens een Zero-G roll gevolgd door een Helix.

Efteling - Baron 1898

Na de Helix komt nog een kleine Airtime-heuvel alvorens de laatste rechterbocht het treintje terugbrengt naar het station. Al met al een erg leuke achtbaan met een grappige verhaallijn en een zeer fraai gethematiseerd station.

Filmen in de Python

Na Baron 1898 stond een onride van de Python op mijn verlanglijstje, en dus begaf ik mij in de richting van deze Vekoma-klassieker. Sinds de afbraak van de Looping Star in Slagharen is dit de oudste achtbaan met inversie(s) in Nederland.

Ook hier had ik de camera vooraf aangezet en koos ik ervoor om helemaal voorin plaats te nemen. Helemaal bovenaan de liftheuvel, bij het passeren van de camera, deed ik de jas weer open om de rit te filmen. Doch er was een probleem…

Enkele jaren geleden is de Python voorzien van nieuwe treinen met een nieuw type schouderbeugel. Deze beugel bestaat uit een stalen buitenframe dat niet met de passagiers in aanraking komt. Daarbinnen bevind zich een elastischer deel van kunststof dat de passagier op zijn plaats houdt.

Het voordeel van deze beugels is dat ze meer comfort bieden en je je tijdens de rit niet kunt stoten aan de beugel. Een groot nadeel voor mij is dat dit systeem erg veel ruimte in beslag neem. Zodanig veel dat de camera achter een deel van de beugel verdween en ik daardoor de rit niet kon filmen.

Filmen in Joris en de Draak

Ja dat was even een tegenvaller, geen onride van de Python. Ik wilde bij het verlaten van de Python de camera weer uitzetten toen mijn oog viel op de houten achtbaan Joris en de Draak. Ik besloot daar dan maar een onride van te maken.

Ik sloot aan in de wachtrij en op het punt waar je kon kiezen tussen water en vuur koos ik voor de laatste. Ook hier nam ik weer helemaal voorin plaats en opende na het passeren van de camera bovenop de liftheuvel mijn jas om te filmen.

Doordat deze achtbaan alleen een heupbeugel heeft was het hier geen probleem om te filmen. Ook had ik hierdoor meer ruimte om mijn jas goed open te doen waardoor mijn hand niet prominent in beeld kwam.

Winter Efteling

Na het maken van de onrides had ik reuze honger en besloot wat te gaan eten op het sfeervol ingerichte pleintje bij de Bobsleebaan. Toen ik deze passeerde bedacht ik mij dat ik daar zo ook even een onride in moest maken.

Dit pleintje is een van mijn favoriete plekken tijdens de Winter Efteling. Het is dan ingericht als een kerstmarkt met eetkramen en een terras.

Winter Efteling 2016-2017

Eigenlijk heb ik de afgelopen jaren de Efteling voornamelijk tijdens de Winter Efteling bezocht. In de zomer is het er altijd erg druk en bovendien bevalt de sfeer me erg goed tijdens de Winter Efteling. Vooral de mooie sfeerverlichting die bij het vroege donker worden goed tot zijn recht komt draagt bij aan het “Winter Efteling gevoel”.

Nadat ik mijn maag weer had gevuld met een broodje braadworst besloot ik de Gopro naar de garderobe te brengen en verder met de Handycam te filmen. Nadat ik dat had gedaan kwam ineens de Bobsleebaan weer in mijn gedachten. Daar moest ik dan later op de dag maar een onride van maken.

Veel bouwplaatsen tijdens de Winter Efteling

Over de sfeervol ingerichte centrale promenade, compleet met kerstboom, begaf ik mij naar één van mijn favoriete attracties, de Efteling Spoorweg Maatschappij. Als liefhebber van vervoermiddelen mag ik hier graag een ritje mee maken.

Doch om bij Station Marerijk te komen moest ik een flink eind omlopen doordat men ook hier aan het werk was. Reeds eerder had ik gezien dat het meertje van de Vliegende Hollander droog lag en het gebouw in de steigers stond. En ook aan de Sint Nicolaasplaets was men druk aan het werk. Onze vraatzuchtige vriend Holle Bolle Gijs stond daar midden in en was opmerkelijk stil.

Winter Efteling 2016-2017 - Werkzaamheden

De Efteling is druk bezig met renoveren. Dat zij dat tijdens de Winter Efteling doen kan ik begrijpen want dit is de rustigste tijd van het jaar. Overigens staan er voor komend voorjaar ook veel renovaties op stapel. Zie daarvoor mijn artikel “Sprookjesbos en Python in Efteling krijgen opknapbeurt“.

Stoomtrein Aagje en de filmploeg van de VRT

Na een flinke omweg en nog een tien minuten wachtten kwam het treintje aangereden. De wagons werden getrokken door de in 1911 gebouwde locomotief Aagje. Na Moortje (1908) is Aagje de oudste locomotief van de Efteling. Lees mijn artikel “Geschiedenis Efteling” voor meer informatie over de Efteling Spoorweg Maatschappij.

Op de trein bleek ook een filmploeg mee te rijden. Zij kwamen uit het voorste treinstel en maakten tijdens de stop een interview met de vrouwelijke machinist. Later die dag vroeg ik haar van welke omroep deze filmploeg was waarop zij mij wist te vertellen dat deze van de Belgische VRT waren.

Efteling Spoorweg Maatschappij

Na een vrij lange stop, vanwege het interview, vertok Aagje uit Station Marerijk. Met de Handycam had ik reeds enkele opnames van de filmploeg gemaakt, en nu filmde ik de rit. In de rustige attracties is dat geen probleem.

Ook op Station de Oost wordt de machinist geïnterviewd. Ook filmen zij de locomotief waarbij ze netjes achter het hekje blijven. Tot voor enkele jaren zat hier nog geen hekje.

Als liefhebber van stoomtreinen liep ik weleens naar de locomotief en maakte een praatje met de machinist. Het eerste wat ze dan zeiden was dat ik niet verder mocht dan de lijn die het einde van het perron markeerde. Blijkbaar liepen veel mensen toch verder want tegenwoordig zit hier dus een hekje.

Na ook weer een lange stop vertrekt Aagje uit het station en film ik de tweede helft van de route. Net als de filmploeg van de VRT overigens. Mocht u de reportage zien dan weet u nu dat ik ook in deze trein zat 😉

De tijd vliegt tijdens de Winter Efteling

Veel sneller dan mij lief is loopt het alweer tegen vijf uur, het tijdstip waarop de Winter Efteling sluit. De tijd is omgevlogen (NB: Tijdens de Winter Efteling is het park van 11:00 tot 17:00 geopend) en aan de voorgenomen onride in de Bobsleebaan kwam ik niet meer toe.

Toen ik mijn rugzak afhaalde vroeg het meisje bij de garderobe of ik een leuke dag had gehad. Dat had ik zeker. Ik denk dat dit mijn zesde bezoek aan de Winter Efteling was. Hoe vaak ik de Efteling in totaal heb bezocht zou ik niet meer weten. Wel weet ik dat ik het veel vaker zou bezoeken als het dichter bij huis zou zijn, maar dat geldt voor meer pretparken.

Winter Efteling - Sprookjesbos

Dat wil niet zeggen dat ik de Efteling slechts “een pretpark” vind. De Efteling is een van de weinige parken dat een geheel eigen uniek karakter heeft. Veel doorsnee parken doen elkaar na qua attracties en thematisering. Doch de Efteling heeft een geheel eigen stijl. Wanneer je beelden van de Efteling ziet dan weet je meteen waar het is. Dat maakt de Efteling voor mij uniek.

Reageer op dit bericht

Abonneer ook op ons YouTube-kanaal!