In dit artikel vertel ik de geschiedenis van Attractiepark Slagharen, ooit begonnen als Shetland Ponypark Slagharen. Voor mij persoonlijk is dit HET pretpark uit mijn jeugd.

Henk Bemboom

We schrijven begin jaren 60, een tijd waarin steeds meer mensen zich een auto kunnen veroorloven waardoor zij steeds mobieler worden. Eén van de eersten die de nieuwe mogelijkheden van deze ontwikkeling ziet is Henk Bemboom, een winkelier in het Overijsselse dorp Slagharen.

Zijn officiële naam was overigens Henk Bembom met één o, maar hij ging door het leven als Henk Bemboom. Zie artikel “Henk Bemboom of Henk Bembom?“.

Op een stuk landbouwgrond met een boerderijtje laat hij 24 houten vakantiehuisjes bouwen. De dorpsbewoners verklaren hem voor gek. “Wie komt nou hier naartoe?” vragen ze zich af. Maar Henk Bemboom gelooft in zijn plan en zet door. Hij had een unieke formule bedacht: De gasten kregen bij hun huisje ook een pony.

Shetland Ponypark Slagharen

Tijdens het Pinksterweekend van 1963 gaat het park voor het eerst open. De naam luidt Shetland Ponypark Slagharen. De eerste gasten zijn een Amsterdams gezin. Wanneer Henk Bemboom hen welkom wil heten begroet de man van het gezin hem in plat Amsterdams met de woorden: “Hé boer, waar is me knol?”

Zwembad Slagharen jaren 70

De formule blijkt een groot succes en voor het volgend jaar laat hij er nog eens 24 huisjes bij bouwen. Om de gasten beter te vermaken worden er ook een speeltuin, een openluchtzwembad en een uitkijktoren bijgebouwd. In 1965 wordt het park nog verder uitgebreid met o.a. een waterorgel. Deze attracties trokken ook dagjesmensen naar Slagharen, waarmee de eerste stap richting pretpark was gemaakt.

Ponypark Slagharen breidt uit

In 1968 komt de eerste echte “pretparkattractie” naar Slagharen, Onderwaterland. De bezoekers stappen in een wagentje in de vorm van een duikersklok en rijden “over de bodem van de zee” tussen de vissen en Neptunus. Tegenwoordig noemen we zoiets een darkride. Deze attractie kreeg later de naam Ocean of Darkness en nog weer later Nautilus. Eind 2012 werd de darkride afgebroken om plaats te maken voor de Passepartout Explorer.

Onderwaterland Slagharen jaren 70

De jaren daarop kwamen er steeds meer van dit soort attracties. Waaronder autoscooters en een Calypso. In 1970 heeft het park een primeur met de allereerste monorail van Nederland. Deze monorail werd in de jaren 80 afgebroken. Het station heeft de monorail nog wel ruim 30 jaar overleefd. Het deed later dienst als kindertheater en ruimte voor de bagageboxen. Begin 2018 is het monorailstation afgebroken om ruimte te maken voor de nieuwe ingang.

Kleine monorail Slagharen jaren 70

Ponypark Slagharen introduceert all-inn toegangsprijs

In 1972 voert Ponypark Slagharen als eerste park de all-inn toegangsprijs in. Voor twee Gulden vijftig mogen de dagbezoekers onbeperkt van alle attracties gebruik maken. Tevens wordt het attractieaanbod uitgebreid met een Rupsbaan en wordt het aantal vakantiehuisjes verder uitgebreid tot 302.

In 1975 komt de Zeppelin naar Slagharen. Langs een mast van 28 meter draaien de bezoekers in gondels in de vorm van Zeppelins de hoogte in en hebben zo een mooi uitzicht over het park. Deze Zeppelin was overigens overgenomen van het failliete Duitse pretpark Tivoli Keulen. Later zouden er nog een attractie uit dit park naar Slagharen komen namelijk de Apollo 14 in 1976.

Zeppelin Slagharen jaren 70

Het was ook in 1975 dat ondergetekende als 7-jarige voor het eerst in Slagharen kwam. Vanaf dat jaar gingen we elk jaar in de herfstvakantie naar Slagharen. In deze tijd maakte het park een stormachtige ontwikkeling door met elk jaar meerdere nieuwe attracties. Ik kan me mijn enthousiasme nog goed herinneren wanneer ik bij het naderen van het park de nieuwe attracties boven de bebouwing zag uitsteken. Maar over deze periode zal ik jullie in mijn komende blogs nog heel veel vertellen.

In 1978 wordt een grote monorail geopend waarmee het park twee monorails heeft. Deze nieuwe monorail heeft twee stations, één bij de ingang en één in de hallen achter in het park. Later heeft deze monorail nog enige tijd drie stations gehad. Het station bij de ingang is kort daarna opgeheven en heeft nog jaren dienst gedaan als station voor mindervaliden.

Looping Star

In 1979 heeft Shetland Ponypark Slagharen weer een primeur voor Nederland. De allereerste achtbaan die over de kop gaat, de Looping Star. Op het moment van schrijven (2016) staat deze achtbaan nog steeds in het park, doch het lijkt er ernstig op dat dit het allerlaatste jaar is van deze inmiddels klassieker.

Looping Star Slagharen

De Looping star, later omgedoopt tot Thunder Loop, kwam van de onder achtbaanfanaten welbekende Duitse attractiebouwer Anton Schwarzkopf (8 juli 1924 – 30 juli 2001). Dit model was oorspronkelijk bedoeld om over de kermissen te reizen. Dit is te herkennen aan de compacte constructie op een stalen frame. Doch in tegenstelling tot wat sommige bronnen beweren heeft de Looping Star van Slagharen nooit over de kermissen gereisd maar is deze gloednieuw van de fabriek gekomen.

Schommelboot en koepelhal

In 1980 wordt het attractieaanbod verder uitgebreid met een schommelboot en een koepelhal. Deze schommelboot stond achter in het park bij de grote hallen, op de plek waar later de Zwunka en Flying Cloud stonden en waar nu het buitengedeelte van Aqua Mexicana is.

Aqua Mexicana Slagharen
De plek waar vroeger de schommelboot stond.

De schommelboot wordt vaak verward (o.a. op Wikipedia) met de Traum Boot (later Flying Cloud) die geheel over de kop gaat. Doch deze kwam pas in 1983 in Slagharen en stond oorspronkelijk aan de andere kant van het park.

De koepelhal werd oorspronkelijk gebruikt als circustheater. In de jaren 90 zat er een Wild West Show in en van 2000 tot en met 2022 was de darkride Wild West Adventure hier ondergebracht.

Brand in 1981

Op 6 maart 1981 ontstaat er, vlak voor de seizoensopening, in de grote hallen achter in het park een brand waardoor deze geheel in de as worden gelegd. Hierbij gingen ook het cowboydorp Texas in Holland, een antiek orgel, de animatronics van een berenorkest en de monorailstellen verloren.

Ook de pas een jaar oude schommelboot raakt bij deze brand beschadigd waardoor het de kajuit verloor. Dit werd afgedekt met houten planken welke er zo lang hij hier heeft gestaan zijn gebleven. Vandaag de dag staat op een andere plek in het park een nieuwe schommelboot. Deze ziet er precies zo uit als de oude schommelboot in zijn eerste jaar toen het de kajuit nog had.

Origineel treinstel monorail Slagharen
Een origineel treinstel waarvan er oorspronkelijk 4 waren.

In ijltempo worden er nieuwe hallen opgebouwd. Ook worden er twee nieuwe treinstellen voor de monorail aangekocht waardoor de monorail tot op de dag van vandaag twee typen treinstellen heeft. In tegenstelling tot wat sommige bronnen beweren zijn de hoekige modellen de originele treinen uit 1978, en de blauwe gestroomlijnde modellen de nieuwere uit 1981.

Vandaag de dag rijdt er meestal nog maar één trein. Dit is het oude model waarvan het uiterlijk later is veranderd in een Mardy Grass thema. Tijdens het jaarlijkse evenement Nintendoland wordt er met een van de nieuwere modellen gereden welke speciaal voor dit evenement is gethematiseerd.

Treinstel uit 1981 monorail Slagharen
Van dit model werden er na de brand 2 aangekocht ter vervanging van de 2 verbrandde treinstellen. Dit treinstel is speciaal gethematiseerd voor Nintendoland.

Slagharen wordt voorzichtiger met investeren

In de jaren tachtig heerst er een economische crisis hetgeen ook zijn weerslag heeft op de pretparken. Na de enorme investeringen in de jaren zestig en zeventig doet ook Ponypark Slagharen het wat voorzichtiger aan. Toch worden er enkele nieuwe attracties geopend.

Traum Boot Slagharen
De Traum Boot nog op zijn oorspronkelijke plaats gezien vanuit de monorail.

In 1983 wordt het oude waterorgel gesloten en wordt er een nieuw waterorgel geopend in de hallen achter in het park. Ook rijdt er een wild west treintje door het achterste deel van het park met een station in de grote hal, onder het monorailstation. Dit treintje heeft helaas slechts enkele jaren door het park gereden.

Het gebouw van het oude waterorgel wordt afgebroken en ongeveer op die plaats verschijnt het loopingschip Traum Boot, later omgedoopt tot Flying Cloud.

Henk Bemboom doet een stapje terug

In 1990 doet oprichter Henk Bemboom een stapje terug en laat de leiding van het park over aan zijn zoon Bouwe en dochter Henric Bemboom.

In datzelfde jaar wordt het circus in de koepenhal vervangen door een komische wild west show die zich afspeelt in OK Corral City. Deze naam is afgeleid van de OK Corral in het Amerikaanse plaatsje Tombstone alwaar in 1881 het beroemdste vuurgevecht uit de westerngeschiedenis plaatsvond.

De komst Euro Disney en de thematiseringslag

In 1992 opent nabij Parijs Euro Disney, later omgedoopt tot Disneyland Parijs. Dit betekent een grote verandering in de pretparkwereld. Enerzijds is er een enorme concurrent bijgekomen. Anderzijds begint men anders naar pretparken te kijken. Tot dan toe werden deze in Europa door de meeste mensen gezien als iets voor kleine kinderen.

Veel parken reageren hierop met meer en betere thematisering. Een populaire attractie in Disneyland is de Big Thunder Mountain, een als mijntreintje gethematiseerde achtbaan die door een gebergte rijdt. Walibi in België en het Duitse Phantasialand openen enkele jaren later een soortgelijke achtbaan.

Attractiepark Slagharen 2011 vanuit Reuzenrad

Ponypark Slagharen gaat echter zijn eigen weg en zet meer in op kinderattracties en accommodaties. Wel wordt het kermisachtige gedeelte voor in het park veranderd waardoor het er meer parkachtig komt uit te zien. Ook wordt een nieuw Wild West dorp gebouwd achter de Looping Star. De inmiddels klassieke achtbaan wordt ook aan het Wild West thema aangepast met een nieuwe ingang, een andere kleur en een nieuwe naam: Thunder Loop.

Attractiepark Slagharen

Omdat de oude naam de lading niet meer dekte werd in 1998 de naam van Shetland Ponypark Slagharen gewijzigd naar Attractiepark Slagharen. Ook worden dat jaar de Eagle en de Goldmine in gebruik genomen. Door een wetswijziging vallen pretparken nu onder het lage BTW tarief waardoor Slagharen de entreeprijs kan verlagen.

In 2001 wordt de oude keverachtbaan bij de ingang vervangen door de Mine Train, een kinderachtbaan in de vorm van een mijntreintje. Doch deze is niet te vergelijken met de Big Thunder Mountain in Disneyland.

Main Street Slagharen

In 2002 gaat de thematisering verder en ondergaat het pad tussen beide delen van het park een metamorfose. Het smalle bospaadje waar tot eind jaren zeventig de zogenaamde keuvelkoetsen nog stonden werd in Wild West stijl gethematiseerd en krijgt de naam Main Street. Ook het in 1978 geopende Video Stunttheater krijgt een nieuw uiterlijk en wordt gethematiseerd in Mexicaanse stijl.

Attractiepark Slagharen in andere handen

In 2012, een jaar voor het vijftigjarig jubileum, verkoopt de familie Bemboom Attractiepark Slagharen aan de Spaanse pretparkgroep Parques Reunidos.

Op 27 mei 2014 overlijdt oprichter Henk Bemboom op 93-jarige leeftijd.

Aqua Mexicana

In 2014 vervangt Parques Reunidos directrice Angelique Klar door Wouter Dekkers. Deze was daarvoor succesvol als directeur van Moviepark Germany dat ook eigendom is van Parques Reunidos. Sindsdien is er veel geïnvesteerd in Slagharen. Zo opende in 2015 het gloednieuwe zwemparadijs Aqua Mexicana. Verder zijn er plannen voor een nieuwe achtbaan. Deze moet, waarschijnlijk in 2017, de goede oude Looping Star gaan vervangen.

    25 replies to "Geschiedenis Attractiepark Slagharen"

    • Marcel

      Leuke infomatie allemaal ben benieuwd naar de uitbreiding leuke site om te lezen en zien

    • John

      Leuk om weer ’terug in de tijd’ te gaan met deze verhalen, tof initiatief ook!

    • Bloemrijk

      Mooie beschrijving! Over de brand in 1981: deze was zó heftig dat de vier hallen achterin het park volledig afgebrand zijn, inclusief alles wat erin stond. Niet alleen de berenanimatronics dus, twee monorailtreinstellen en een orgel, maar vele orgels, alle monorailtreinstellen (4), een groot aantal in de hallen opgeslagen gokautomaten, de auto van de bedrijfsbrandweer (!!) en ook de ‘antieke paardencaroussel’ die toen achter de hallen stond (het huidige exemplaar dichtbij de fontein is later overgekomen, naar ik persoonlijk vermoed uit Kirchhorst).
      Er zijn direct na de brand drie ‘nieuwe’ monorailtreinstellen gekocht: de twee gestroomlijnde en een van het oorspronkelijke type. Deze was op dat moment rood-wit geschilderd en verkeerde in mijn herinnering in slechte staat (ik bezocht het park als kind in 1982 en 1983). Momenteel is dit treinstel zeegroen. Kennelijk kon Bemboom toentertijd slechts drie treinstellen kopen en vond hij dit toen te weinig, want hij heeft vervolgens ook een van de verbrande treinstellen laten herbouwen. Dit treinstel kwam in 1984 weer op de baan en was toen geel/blauw; dit is het huidige groene treinstel. In feite is dit dus het ‘nieuwste’ treinstel, hoewel het van het oorspronkelijke type is (met detailverschillen ten opzichte van het origineel). Overigens begrijp ik uit een tripreport naar het park en uit recente video’s dat de beide gestroomlijnde treinstellen voor aanvang van het seizoen 2016 van de baan zijn gehaald; het is onbekend of ze worden gerenoveerd of gesloopt.
      Van het oorspronkelijke type zijn naar ik begrijp in totaal 9 treinstellen gebouwd door Habbeger voor de IVA (Internationale Verkehrs Ausstellung) in München in 1965, waarvan er dus later (na ombouw/renovatie door Schwarzkopf) 4 in Slagharen terechtgekomen zijn en 4 in Bobbejaanland (daarvoor aangeboden aan Melipark, nu Plopsaland De Panne) en 1 via een mij onbekende omzwerving uiteindelijk, na de brand, ook in Slagharen. Vermoedelijk meerdere van deze treinstellen hebben tussen de IVA en de attractieparktijd ook nog twee jaar in Wenen gereden (in Kurpark Oberlaa ten behoeve van de WIG, Wiener Internationale Gartenschau 1974 en vervolgens ook in 1975 nog).
      Waar de 2 gestroomlijnde treinstellen vandaan gekomen zijn? Dat is voor mij tot op de dag van vandaag een compleet raadsel. Ook deze treinstellen zagen er in 1982/1983 in mijn herinnering gebruikt uit, maar het lijkt om een compleet uniek type te gaan: ik heb geen enkel ander park met dit type gevonden en Bemboom heeft er naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer dan 2 van kunnen kopen. Het lijkt erop dat deze beide treinstellen door Schwarzkopf zijn omgebouwd uit voormalige ‘panoramatreinen’: karretjes op luchtbanden die door een tractor getrokken door attractieparken konden rijden. Maar wanneer en voor wie? De neus vertoont overigens opvallende gelijkenis met de neus van de Bobbejaanlandtreinstellen: deze zijn steviger aangepakt door Schwarzkopf dan de exemplaren voor Slagharen.
      Bemboom zelf had overigens een voorkeur voor de treinstellen van het oorspronkelijke type. Dat verklaart misschien waarom de gestroomlijnde stellen uiteindelijk nauwelijks gebruikt werden. De tegenvallende capaciteit kan natuurlijk ook een reden zijn geweest.

      • Herman

        Hartelijk dank voor deze zeer uitvoerige aanvulling op mijn artikel.

        Als kind was het mij in 1982 opgevallen dat er twee nieuwe modellen monorailtreinen rondreden. Hieruit trok ik de conclusie dat deze de verbrandde treinstellen vervingen en dat het oude model een treinstel was dat de brand had overleefd. Dat ze allemaal waren verbrand was mij tot nog toe onbekend.

        Ook de gelijkenis tussen de neuzen van de gestroomlijnde treinstellen met die van Bobbejaanland was mij opgevallen. Het klopt inderdaad dat deze treinstellen uit Slagharen zijn verdwenen. Het zou me niets verbazen wanneer ze ineens opduiken in een ander park van Parques Reunidos.

      • kare;

        Zag in de uitgebreide reactie van Bloemrijk (dank) de laatste regels. De operators (in de jaren tachtig moest je nog rijbewijs hebben om dat te mogen zijn) hadden ook een voorkeur voor het oude model. Als oude model qua prestaties een Porsche was, dan was nieuwere een Honda CIvic. Niets mis mee, maar toch anders. En nadeel van de blauwe treinen is dat bij drukte de mensen op de achterzijde van de treinstellen gingen zitten. Dat was een blauwe schuin aflopende plaats ijzer, zonder bescherming tegen vallen.

    • G Kamminga

      Hierbij nog enkele foto’s van houten achtbaan de Wilde Muis die in 1974 & 1975 in Slagharen stond, is daarna gesloopt en heeft jaren onder het monorail station bij de hoofdingang gelegen, de wagentjes hebben jaren onder de midden bouw van de Himalaya draaimolen gestaan, de Wilde Muis (Mack)heeft vanaf eind jaren 50 tot 1974 op de Nederlandse Kermissen gestaan. De eigenaar was de firma Stui.

      Wildnouse Slagharen
      Wildmouse Slagharen
      Bron: Drenths Historisch Archief

      • Herman

        Ik moet deze achtbaan tijdens mijn allereerste bezoek hebben gezien, maar kan me deze totaal niet herinneren. Wel staat me iets voor de geest dat ik later tijdens het wachtten voor de Himalayabaan wagentjes heb zien liggen.

        In mijn Facebook-groep heeft iemand een foto gepost waarin deze achtbaan in Slagharen te zien is https://www.facebook.com/groups/pretparknostalgie/

        • G Kamminga

          Vandaag zond omroep ONS op zender50 van Ziggo een filmpje uit Slagharen uit waarop de Wilde Muis en andere verdwenen attracties te zien waren.Het programma hete DeGouden Jaren -1974.

    • Herman

      Een gerucht dat ik op een forum las. Een medewerker van Slagharen zou hebben verteld dat de Traum Boot weer op z’n oorspronkelijke plek terug komt. De kinderattractie die er nu staat zou dan verhuizen naar het overdekte Kids Country. Dit vanwege de vele storingen na een regenbui bij deze attractie.

      Ik hoop dat dit waar is. De Traum Boot stond daar het mooist. Wanneer je helemaal boven op de kop hing had je een mooi uitzicht over Main Street.

    • Rik

      Ik begrijp niet dat er in de tekst verteld wordt dat het bouwjaar van Traumboot / Droomboot / Flying Cloud verkeerd is op Wikipedia en dat de schrijvers hiervan niet de moeite nemen om het aan te passen. Wikipedia wordt geschreven voor en door iedereen, het is dan wel de bedoeling als je fouten tegenkomt dat je ze aanpast… Verder een zeer mooi stuk. Gr

    • Barbara

      Ponypark is traditie voor mij. Elk jaar minstens een weekend. Ik kom er al sinds ik klein was. Mijn oom en tante woonden in Slagharen op loopafstand en wij konden via de molen naar binnen. Dus bij elk bezoekje hup Slagharen in. Maar nu heb ik een vraag waar ik graag een antwoord op wil.

      Voor het reuzenrad stonden vroeger twee hokjes. En ik weet bijna zeker dat daar poppen in zaten. En volgens mij was 1 daarvan een paard?

      Ik kan het nergens terugvinden dus bij deze., wie helpt mij met het bevestigen van deze herinnering.

      Groet
      Barbara

      • Herman

        Ik kan me herinneren dat in het hokje voor het reuzenrad een animatronic van een clown zat. Die zat te lachen en schudde daarbij.

        Een paard kan ik me niet herinneren. Er staat me wel iets bij dat daar in de buurt, aan wat nu Main Street heet, een houten hokje stond waar je op de foto kon op een pony.

      • Jan

        Korrekt, er was ook een lachend paard in een van de originele kassa’s van het reuzerad. De andere kassa had een lachende clown voor vele jaren. Helaas geen foto in mijn bezit.

        • christian

          Hallo jan heeft u veel fotos van slagharen van vroeger? Ik ben al jaren op zoek naar oude fotos maar vind er niet zo veel

      • Harold Wever

        Dat klopt. ALs ik vroeger het reuzenrad uit kwam was ik doodsbang voor deze twee poppen. Volgens mij inderdaad een paard en voor zover ik mij kan herinneren een koe. (in mijn herinnering waren het in ieder geval een bruin beest, het paard, en een zwart wit beest, de koe) 100% zekerheid kan ik niet geven.

    • Michael

      Ik was daar voor het eerst in 1979 met mijn familie als 9-jarige. Dit was onze jaarlijkse vakantie. Ik kan me nog veel herinneren, zoals huisje 329, dat direkt achter the Enterprise was. Ik heb toen de ontwikkeling van de Looping Star gezien en als ik nou terug kijk zijn al die attracties geschiedenis geworden. Heb veel goede tijden gehad daar.

      • Michel

        Hallo Michael.

        Heb je misschien ooit een foto laten maken op een paard ,wit met bruine stippen

    • Jeroen Poel

      Kan me de achtbaan onder de monorail nog herinneren net als het zwembad naast de botsauto’s en de achtbaan. Eén grote kermis en fantastische kinderfeestjes gehad. Verslaafd aan de Enterprise en later ook aan de Piraat, zoals het schommelschip heette, Looping Star en Traumboot. We waren er kind aan huis. Mijn oom was er boekhouder en wij kregen weleens vrijkaartjes waar we gretig gebruik van maakten, geweldig,

    • Chantal

      Heeft iemand nog een oude park plattegrond in bezit (waarop met name de huisjes zichtbaar zijn)? Ook ik ben jaren in mijn jeugd naar het park geweest. Mijn ouders kwamen er zelfs als kind. Wij zaten altijd in een huisje (Buffalo of Arizona? Weet verschil niet) tegenover de Looping Star, langs het water (waar de nu de Nevada huisjes staan). Wil zo graag zien hoe dat er toen uitzag 🙂

      • Herman

        Ik heb nog een grote plattegrond uit 1979 of 1980. Die had ik vroeger als kind boven mijn bed hangen. Hij is alleen te groot om te scannen. Als ik tijd heb kan ik hem weleens opzoeken en er een foto van maken. De huisjes staan er gewoon ingetekend. Niet alle huisjes individueel, maar gewoon wat huisjes om aan te geven waar de vakantiehuisjes waren.

        • Chantal

          Geweldig, zou mooi zijn zo’n plattegrond 🙂

        • Michel

          Hey,Herman
          Heb jij misschien DE foto van jezelf op het paard, 🙂
          Wit met bruine vlekken. Groet Michel

          • Herman

            Ja die heb ik, samen met mijn zus. Maar wat de kleur van het paard was is niet te zien, want het is een zwart-witfoto.

Leave a Reply

Your email address will not be published.