Efteling vervangt oude achtbaan Python voor nieuwe Python!

De Efteling maakte vandaag bekend dat de iconische achtbaan de Python wordt afgebroken en vervangen wordt door een nieuwere versie. De Python opende in 1981 en was destijds de grootste en spectaculairste achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels heeft hij in 36 jaar een totale afstand van 309.435 km afgelegd.

Afscheid van de oude Python

Op maandag 8 januari vind er een officieel afscheid plaats van de achtbaanklassieker van Vekoma. Prijswinnaars en genodigden kunnen een laatste ritje maken. Vervolgens wordt de achtbaan helemaal afgebroken en opnieuw opgebouwd. De nieuwe Python zal op 31 maart 2018 open gaan voor het publiek.

Luchtfoto Python Efteling

Een exacte kopie van de oude achtbaan?

Volgens de Efteling zal de ritbeleving hetzelfde blijven. De loopings, dubbele kurkentrekker en helix komen in het nieuwe ontwerp terug. Op de vraag of het om een exacte kopie van de oude gaat, of een aangepast ontwerp antwoord de Efteling “De baan wordt in zijn geheel afgebroken en in dezelfde staat weer opnieuw opgebouwd. Het traject wordt niet uitgebreid”.

Geschiedenis van de Python

De Python heeft vanaf de allereerste plannen al voor opschudding gezorgd. Al in de loop van de jaren ’60 praat de Efteling over een aantrekkelijker aanbod voor de wat oudere jeugd. En om nationaal en internationaal te blijven meetellen, wordt eind jaren ’70 besloten een ‘reuzenachtbaan’ te bouwen.

De Efteling bestond destijds enkel uit een Sprookjesbos en speeltuin, dus de Python werd als vreemde eend in de bijt aan de andere kant van het park neergezet. Waar de meningen over de komst van de achtbaan in het begin nogal verdeeld waren, bleek vrij snel na de opening van de achtbaan dat de komst van deze thrill ride de toekomst van het park een belangrijke nieuwe richting gaf. Alleen al in 1981 bezochten 400.000 extra gasten de Efteling, door de komst van de Python.

Door de jaren heen zijn de treinen een aantal keer vernieuwd (laatste keer in 2011) en is de attractie is opnieuw geverfd. Maar tot op heden was het nog steeds de oorspronkelijke baan.

De Python met de eerste trein

Reageer op dit bericht

Abonneer ook op ons YouTube-kanaal!

Deel dit artikel met je vrienden!